لوحة الإعلانات

طلب معلومات هامة عن قسم الكيمياء

كل ما يخص قسم الكيمياء
مشاركة غير مقروءةبواسطة Diaa E17aRReeF » الأحد سبتمبر 19, 2010 7:33 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
.
قسم الكيمياءلا أحد يستطيع أن ينكر أنه من أهم أهم الأقسام فى كلية علوم إن لم يكن أهمها
.
على الإطلاق ،
.
ولكن لا يتوفر لدى معظم ابناء الفرقة الأولى بالذات ؛ سوى معلومات قليلة عن كليتهم التى اختاروها ،
.
فنرجوا من ذوى الخبرات و المعلومات ارشادهم و ارشادى معهم
.
لانى بصراحة مش عارف حاجهولكم جزيل الشكر ؛
.
.
.
..
Diaa E17aRReeF
.
.
.
لللل.[[b].[/center]
.
Diaa E17aRReeF.
صورة العضو الشخصية
عضو نشيط

الشعبة: ميكروبيولوجى
الفرقة: الثالثة
مشاركة غير مقروءةبواسطة Mohamed Mehanny » الأحد سبتمبر 19, 2010 7:40 pm

راجع هذه الصفحة لتعرف اكثر عن الاقسام والتشعيب
http://www.science-union.com/dpartments.html
ما استحق ان يولـد من عاش لنفسه فقط
صورة العضو الشخصية
مدير الموقع

مكان: Science Union
الشعبة: كيمياء
مشاركة غير مقروءةبواسطة Diaa E17aRReeF » الأحد سبتمبر 19, 2010 8:05 pm

أنشأ قسم الكيمياء ضمن قسم العلوم الأساسية بأقسام كلية الهندسة بجامعة الأزهر منذ عام 1966 وكان الأستاذ الدكتور/أحمد مدحت إسلام أول مؤسس لهذا القسم وكما كان الأستاذ الدكتور/السيد على حسن من الرواد الأوائل بالقسم . ويعد قسم الكيمياء من أكبر أقسام الكلية من حيث عدد أعضاء هيئة التدريس ويقوم بعبء كبير فى التدريس لطلاب كليات العلوم والتربية والهندسة وطب الأسنان وذلك فى مختلف مجالات الكيمياء المختلفة .

.

أخى شكرا جزيلا على مجهودك ولكن ..

هذه نبذه صغيرة جدا ؛

نريد ان نعرف مثلا : طبيعة عمل من سيتخرج من هذا القسم وماهى اشكال فرص العمل التى قد تتاح له ،

الى جانب تعريفنا ببعض النوابغ الذين خرجوا من هذا القسم ،

وايضا كيف يؤثر قسمنا فى باقى الاقسام ........ الخ ولكم جزيل الشكر

.
.
Diaa E17aRReef
لللل.[[b].[/center]
.
Diaa E17aRReeF.
صورة العضو الشخصية
عضو نشيط

الشعبة: ميكروبيولوجى
الفرقة: الثالثة
مشاركة غير مقروءةبواسطة science_union » الاثنين سبتمبر 20, 2010 1:39 am

شكرا يامهنى على الاهتمام
وان شاء الله فى اقرب فرصة هانظبط موضوع يكون قى معلومات كافية
صورة العضو الشخصية
مدير الموقع

مكان: القاهرة
الفرقة: الرابعة
مشاركة غير مقروءةبواسطة AMAAK » الاثنين سبتمبر 20, 2010 6:16 am

السلام عليكم في الاول احب اشكركم علي الشغل العالي اللي في المنتدي بس انا عاوز اعرف هل في علوم كيمياء ازهر قسم كيمياء حيويه ارجو الرد للاهميه
صورة العضو الشخصية
عضو مشارك

الفرقة: الاولي
مشاركة غير مقروءةبواسطة science_union » الاثنين سبتمبر 20, 2010 9:54 am

AMAAK كتب:السلام عليكم في الاول احب اشكركم علي الشغل العالي اللي في المنتدي بس انا عاوز اعرف هل في علوم كيمياء ازهر قسم كيمياء حيويه ارجو الرد للاهميه

وعليكم السلام ورحمه الله
واهلا وسهلا بيك معانا فى المنتدي
اما بخصوص استفسارك لا يوجد فى كلية العلوم جامعة الازهر قسم كيمياء حيوي
ولمعرفة المزيد عن التشعيب يرجى زيارة الرابط الاتى

viewtopic.php?f=15&t=3111
صورة العضو الشخصية
مدير الموقع

مشاركة غير مقروءةبواسطة new student » الاثنين سبتمبر 20, 2010 6:04 pm

السلام عليكم ..............
أنا طالبة بالفرقه الأولى بكلية العلوم (كيمياء) جامعة الأزهر بنات وكنت عايزة أسأل هل يوجد قسم فلك للبنات تابع لشعبة الفيزياء والرياضة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
طيب وفين أخبار جامعة البنات ـ أنا ملاحظة ان كل حاجة هنا للبنين( التنسيق الداخلى وجداول الدراسة والأقسام حتى مختلفةوكل حاجة ) أرجوكم لو فى منتدى تانى لكلية العلوم جامعة الازهر بنات قولولى عليه !!!!!!!!!!!
............................................وشكرا.....................

احلم معايا.............
عضو نشيط

الشعبة: الكيمياء
الفرقة: الفرقه الأولى
مشاركة غير مقروءةبواسطة science_union » الأربعاء سبتمبر 22, 2010 11:49 am

new student كتب:السلام عليكم ..............
أنا طالبة بالفرقه الأولى بكلية العلوم (كيمياء) جامعة الأزهر بنات وكنت عايزة أسأل هل يوجد قسم فلك للبنات تابع لشعبة الفيزياء والرياضة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
طيب وفين أخبار جامعة البنات ـ أنا ملاحظة ان كل حاجة هنا للبنين( التنسيق الداخلى وجداول الدراسة والأقسام حتى مختلفةوكل حاجة ) أرجوكم لو فى منتدى تانى لكلية العلوم جامعة الازهر بنات قولولى عليه !!!!!!!!!!!
............................................وشكرا.....................

وعليكم السلام ورحمه الله
اما بخصوص قسم الفلك على ما اظن لا يوجد عندكم ويمكنك متابعى موضوع التشعيب الخاصة بالبنات فى هذا الموضوع
viewtopic.php?f=15&t=3111#p17273
اما بخصوص اخبار جامعة البنات اتمنى انكم تكونوا متافعلين معنا فى المنتدي وانى باقى البنات يدخلوا ويحاولوا يساعدونا فى باقى المعلومات ال احنا مش عارفن نوصلها
وقد تم الرد على هذا الاستفسار فى موضوع اخر بخصوص منتدي اخر للبنات فاهذه منتدي شامل للجميع
viewtopic.php?f=87&t=3098&p=17417#p17417
صورة العضو الشخصية
مدير الموقع

مشاركة غير مقروءةبواسطة new student » الاثنين سبتمبر 27, 2010 2:43 pm

السلام عليكم
أخى الكريم ........جزاك الله خيرا على الافادة .... كنت أتمنى ان يكون فى شعبة فلك فى قسم الطبيعة والرياضة للبنات .......بس يالا علشان تكتمل سلسلة الظلم للبنات فى الأزهر . مش كفاية التنسيق واللى حصل فيه ؟! يعنى لما تكون البنت فى الأزهر جايبة 621 وزميلها اللى جايب نفس المجموع يدخل صيدلة وهية متلحقش حتى هندسة ..... نفسى أعرف هيفضل الظلم ده لحد امتى ؟؟؟ أنا بس عندى اقتراح ,,,, ونفسى يوصل لرئيس الجامعة ..... وكمان شيخ الأزهر .... فيها ايه لو شيخ الأزهر جعل كليات القمة للبنين اللى ف دمياط واسيوط مشتركة ......... أنا بقول مشتركة وليست مختلطة ........ يعنى مثلا يعملوا فترتين أو لو ماينفعش يعملوا أيام للبنين وأيام للبنات حتى لوكان يوم الجمعة .....ولوا عملوا كده البنات اللى فى الصعيد مش هيضطروا انهم يسافروا للقاهرة ومايعرفوش ينزلوا خالص الا بعد الامتحانات .... وبكدة البنات والبنين هيتوزعوا ف الأقاليم والتنسيق ع الأقل ف كليات القمة هيكون مشترك ومهيبقاش فى ظلم ........ومش هنطالب الأزهر ببناء كليات قمة للبنات ف الأقاليم ......وبكد ة الأزهر مهيغرمش كتير ............ والله أنا بقول كدة مش علشانى ........أنا خلاص رضيت بنصيبى واقتنعت الحمد لله بالكلية وسعيدة بيها .....أنا بتكلم علشان أخواتى واخواتكم والأجيال اللى جاية كلها .......أنا مش عايزة البنات يكرهوا الأزهر ويتمنوا انهم ميدخلهوش ............. ............أنا اسفة انى طولت ......بس بجد لو حد مقتنع بكلامى ده ويقدر يوصله للمسئولين فى الأزهر ...ياريت مايترددش !!! أما بخصوص تفاعل البنات ف المنتدى ....فأنا تحت أمركم فى أى حاجة ....وعايزاكم تعذروا البنات لأن أغلبهم أو99% منهم مغتربات ومعهمش أصلا كمبيوتر ................ انا اسفة مرة تانية انى طولت ........... والسلام عليكم .

احلم معايا.............
عضو نشيط

الشعبة: الكيمياء
الفرقة: الفرقه الأولى
مشاركة غير مقروءةبواسطة احمد الطحان » الأحد أكتوبر 03, 2010 2:29 am

اهلا بيكي اختنا الكرمية
وكل واحد ل نصيبه وكويس جدا انك راضيه وسعيده كمان بنصيبك
وبالنسبه للظلم واقتراحك احب اقولك للأسف لا حياة لمن تنادي
التغيير بقى ان شاء الله هيبتدي من الجيل بتاعنا لأنه منفتح ومثقف اكتر من اللي قبليه كلهم ودي حقيقة وما تزعلش
واللي بأيدينا دلوقتي اننا نساعد نفسنا بالممكن يعني نستفيد من بعض او ندل بعض على حاجه مفيده او نقدم خدمات لبعض او نتشارك ونتجمع في موقع نستفيد منه جميعا وهكذا
وطريق الالف ميل بيدأ بخطوة
وموقعنا ده مثلا بدأ بعضو والنهاردة الحمدلله بقى حاجه كويسه ولسه فيه افضل من كده بكتييييييييييير ان شاء الله

اتمنى لكي التوفيق
وان شاء الله تقضي ايام سعيده في الكليه وفي المنتدى وفي القاهرة كلها

ضاعت الأخلاق ... فضاقت الأرزاق
الشيخ عبدالحميد كشك رحمه الله
صورة العضو الشخصية
مشرف

الشعبة: كيمياء خـاصة
الفرقة: خريج

التالي

الموجودون الآن

المستخدمون المتصفحون لهذا المنتدى: لا يوجد أعضاء مسجلين متصلين و 2 زائر/زوار

• المواضيع المتشابهة